BOBkar of dragers

Mick

Ik ga een 26' trekkingfiets kopen, van santos.
Nu wil ik er ook mee mountainbiken, maar wat is dan de
beste oplossing, dragers die ik er regelmatig moet afhalen en terug opzetten of een bobkarretje? Slijt de schroefdraad niet te snel als ik de dragers er 3-4 maal per jaar afhaal en terug opzet?
En trekt die bob niet te hard als ik bergop ga fietsen?

Mick

Mick

Beste mensen,

de vraag topic is gestart op december 2004!

Toen heb ik dus geopteerd om dragers te gaan gebruiken en geen karretje.
Nu blijkt dat ik er bijna niet mee ga mountainbiken, dus moeten de dragers er zelden af.

grtsjs,

Mick

reyniers robin

Hoi Mick,
heb zelf zo'n geveerde bob , rijdt super. Als je voor dragers kiest heb je het nadeel van het 'vijswerk', bij de bob heb je dit niet , maar hij zorgt er wel voor dat je combinatie helemaal anders aanvoelt. Zoals elke aanhangwagen trekt en duwt hij een beetje. Als je hem eenmaal gewoon bent zal je merken dat heel stout wordt in je rijgedrag en dat hij super 'volgt'. Je fietscombinatie moet wel in evenwicht liggen(verhouding gewicht fiets met bestuurder en kar) tot ongeveer 15kg in de kar voel je niet, en max 32kg volgens de constructeur. GRTZ...

Joe

Is maar een Tip Pieter? haha... de zoveelste zeker.

Jij bent een spammer en vervuiler hier op dit forum en tracht zo je boelke te verkopen.

Je weet toch dat spammen strafbaar is?

Pieter12

Een karretje of tassen. Ik heb voor mij echt een schitterende oplossing gevonden.
Ik heb gekozen voor een een kruideniersfiets (typ in bij Google) Waarom?
1. Hij is dynamischer. Je draait vlotter, je trapt lichter en je rijdt even snel als met een gewone fiets. Vooral op onverharde wegen maakt de kruideniersfiets het verschil omdat hij niet van richting verandert bij oneffenheden in de weg.
2. Hij is smaller, dus vlotter in de stad. Je moet niet meer steeds stoppen bv. als auto's aan lichten staan aan te schuiven en er geparkeerde voertuigen de weg belemmeren.
3. Hij is flexibeler om te laden dan een ‘bak’fiets of aanhangkar. Ook meubilair, personen met een handicap, dieren of materiaal met andere vormen kunnen vlot geladen worden.
4. Hij is stabieler. Het draagvlak/ zwaartepunt is lager bij de grond en je bagage vracht sjoddelt minder. Ook jij vervoert met deze fiets makkelijk al kampeermateriaal van gans je gezin.
5. Het is een prachtig en elegant design. Dit is geen plompe bakfiets maar een dynamische vrachtfiets. Het is een fiets met een persoonlijkheid. Een kruideniersfiets geeft verplaatsen een ander karakter, een levensstijl die bij velen de interesse wekt.
6. Hij is veiliger dan een fietskar. Je ziet je bagage en je kan sneller reageren als er iets scheelt. Je schat het verkeer voor je beter in dan het verkeer dat achter je komt. Bijvoorbeeld bij het oversteken sta jij al veilig aan de overkant en blijft je aanhangwagen (met je kind) nog op straat. Bovendien zien autobestuurders sneller een volwassene (oogcontact) dan een laag bij de grond liggend aanhangwagentje.
7. Hij kan ook na je fietsvakantie gebruikt worden om naar het containerpark te gaan, inkopen te doen, hout te vervoeren, ... want de bagagedrager/kinderzit is zo gemonteerd.

Enfin,

't is maar een tip.

bobkar
stijn3

eeuh, laat de drager gewoon staan?? niet? heb trouwens bijna een jaar men santos 2.6 crmo, aan allen, goede keus!

klaas Groot

Wel `n beetje laat.
Het maakt niets uit.
Als je een 28'fiets hebt met een spatbord wat niet ver naar beneden doorloopt kan `n 26'kar achter een 28'.

Peter Velle

Ik ben ook van plan een Santos 26' aan te schaffen, én een bob-yak. Het probleem: mijn vrouw rijdt met een 28' fiets. Rijdt een Bob yak voor 28' fietsen ook makkelijk achter eentje met 26' wielen?

Serge Veldman

Dag Mick,

Ik ben er van overtuigd dat ze allebij voor en nadelen hebben. Sommige zweren bij dragers andere bij een karretje. Dat de bob harder trekt is mijn inziens onlogisch. Wat de schroefdraad betreft kan ik wel beamen dat ze slijten. Eé¼van mijn schroefdraad was versleten zonder ze er af te halen en dit na 6 maanden. Maar dat kan toeval zijn natuurlijk.
Het is persoonlijk denk ik.

Veel succes

Toon

Kies voor achterpadden die ietsje hoger zijn, de plaats waar vijzen ingeschroefd worden kan dan bij versleten schroefdraad gewoon uitgeboord worden. Vanaf dan gebruik je lossen bouten, rondellen en moeren. Het gaatje moet dus hoger zitten opdat de moer niet in de weg zit voor de ketting/buitenste tandwiel.

Pagina's