degelijke trekkingsfiets gezocht rond 800euro

bram1

Help! Ik ben op zoek naar een degelijke trekkingsfiets die prijs/kwaliteitsverhouding in orde is. Niet het beste van het beste, maar voldoende om trektochtjes in weekend of max. 1 week te doen, naar onze noorderburen of Noord-Frankrijk. Ik geraak niet wijs uit het gigantische aanbod, types, shimano''s en srams, V-brakes of magura, frames ... Verkopers leiden me steevast naar hun duurste modellen. Ik stel mijn max. op 800 à 900 euro voor een fiets en krijg enkel modellen voorgeschoteld die allen boven de 1000 euro gaan.

Ik heb geen nood aan een fiets waarmee je het topje van de mont ventoux kan halen, maar toch stevig genoeg om ook eens door een bos te rijden. Na lang zoeken, blijven slechts twee fietsen in mijn hoofd hangen, elk rond 800 euro. De ene een decatlon trekkingsfiets (740 euro): b''twin riverside 7 met deore/deore xt onderdelen, magura H11 hydrolische remmen, suntour NCX voorvork met lockout, trekking draagrek (tot 24kg) etc. Qua onderdelen lijkt deze fiets om duurdere concurrenten. Ook het kader is alu 6061 met wishbone. Overal lees ik dat decatlon toch niet de beste keuze zou zijn: geen kwaliteit, besparingen op bepaalde onderdelen die je niet kan zien, ... In winkels hoor ik verkopers uithalen naar Decatlon als ware het vuile bedriegers, maar geen van hen kan me precies vertellen waarom die fietsen slechter zouden zijn als hun gemiddeld 500 euro duurdere modellen met soms zelfs mindere specificaties. Shimano deore (of hoger) is dezelfde Shimano eender op welke fiets. Toch?!? Het enige minpunt dat ik kan vinden is het relatief zware gewicht: 17,3 kg. Maar even zwaar als pakweg een 300 euro duurdere Gazelle Fuente trekking. En blijkt dat als je niet meteen cols van 10% ambieert, gewicht eigenlijk niet zo belangrijk is.

Dan blijft er nog één fiets over die qua prijs/onderdelen in de buurt hangt van de b''twin: een Sensa Cross Travel LX (via website: 750 euro): volledig deore LX, Suntour NCX Lite, een alu 7005 Hydroformed Double Butted frame met lockout, etc ... Enige verschil met B''twin: geen dure magura H11 remmen of speciale dragers, maar wel slechts 15,4 kg.

Heeft iemand van jullie ervaring met één van deze fietsen? Kan iemand me advies geven welke te kiezen? Of kent iemand andere alternatieven?
Alvast dank voor je reactie!

Koen Quintelier

Hoi Bram
Een beetje onnozel nu nog te reageren wellicht, maar ik doe het toch :). Ik gebruik mijn Riverside 07 sinds 2010, doe er woon-werkverkeer (50km per werkdag), fietstochten en -vakanties mee,... en vind hem fantastisch. Het enige minpuntje vind ik het bagagerek, dat wat smaller is dan dat van een doorsnee (trek)fiets, waardoor sommige de achterrem in de weg zit van sommige aanpaksysteem (heb bv een zijzak van Vaude die er maar moeilijk mee weg kan).
Wat is het toen bij jou geworden?

luct4

Beste Bram

ik ben nieuw op dit forum en vertrek in mei voor mijn eerste grote fietsvakantie naar Compostela. Reeds een 10-tal jaren doe ik woon-werkverkeer met de fiets. Ook ik ben op zoek gegaan naar een betaalbare vakantiefiets. Met de prijs die jij aangeeft zou ik de 2de-hands markt opzoeken. Tevens zou ik eens heel goed bekijken of je een stalen- of alu fiets wenst te kopen. Ik reed tot nu toe met een Cannondale Touring Classic (alu). Sinds kort ben ik aan het rijden met een Vittorio dewelke ik naar eigen wens afmonteerde. Het verschil in rijden tussen beide fietsen is gigantisch of verschillende gebieden; comfort, snelheid, gewicht, stabiliteit,... Als je graag hierover wat meer info wenst mag je mij na 18u eens telefoneren op het nummer 0472 46 32 61. Gebruikt is soms een beter keuze dan nieuw. Staal, alu, welke onderdelen, welke bagagedrager,...zithouding, versnellingsverhouding, geld overhouden voor een degelijke tassenset en tentje....allemaal toch wel best belangrijk.
Groeten
Luc

enibas

hey Bram,
Net als flipper gewoon op 2dehands.be koga ingetypt en net over de grens een tweedehands koga gaan ophalen, zeer tevreden van, 700 euro, naafdynamo, drager met pootje voor voortassen, degelijke velgen, banden, denk haast dat hij bijna nooit gebruikt is geweest, heb net gekeken en deze man heeft altijd advertenties openstaan jkosters.

flipper

Hoi Bram,

Ondertussen een aantal jaren geleden was ik net als jij op zoek naar een hoogwaardige trekkingfiets, maar bleek mijn budget niet voldoende om te gaan voor de topmerken. Tot ik eens ben gaan zoeken op marktplaats.nl. Koga was wat ik wou en Koga was wat ik vond!! Amai wat een aanbod! Heb daar uiteindelijk een prima koop gedaan!! Voor een prikje een koga traveller gekocht van een viertal jaartjes oud! Ik ben er enorm tevreden over en kan het je echt aanbevelen om gewoon eens een blik te werken op die website en vooral het aanbod aan fietsen is enorm!! Dan merk je dat Nederland een echt fietsland is!! In verhouding is het aanbod op de Belgische tegenhanger maar pover!! Veel geluk met je zoektocht!!

Philippe

Hallo Bram,

Twee jaar geleden was ik ook op zoek naar een degelijke 'trekking' fiets zonder echter voor de top te gaan en diep in mijn portefeuille te moeten duiken. Uiteindelijk ben ik op de fietsen van het duitse merk Stevens gestoten en qua prijs/kwaliteit zullen deze voldoen aan jouw verwachtingen. Je vind de nodige info op hun website en in Deurne (Antwerpen) zit een goede dealer.

carine

Hallo Bram,

Ik weet niet waar je vandaan komt. Ik woon in het Waasland. In Vrasene (tegen Beveren-Waas) heb je een fietsenwinkel Wally Goeman. Hij verkoopt vaak overstockfietsen en regelmatig zitten daar ook heel goede trekkingfietsen in voor jouw doel. Hij is bovendien een toffe en geweldige fietsenmaker.

riketik

Ik heb al een 15.000 km ervaring met:
http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=3366
ziet er ''ouderwets'' uit, maar is zijn geld dubbel en dik waard.

Bram

Hoi Naamgenoot,

Decathlon is ni verkeerd maar hou er rekening mee dat de kennis van het personeel niet fantastisch is.
Zo staat je stuur wss schuin, zijn de remmen en de versnellingen mogelijks niet goed afgesteld etc.
Als je iets van fietsen kent is dit alles snel verholpen, zowiezo kan je der idd niet mee naar een fietsenmaker (zijn zelden pro-decathlon) dus moet je (vind ik) er zelf toch een beetje aan kunnen werken.

Als je echt thuis bent in fietsen denk ik dat je een surly LHT (of iets anders) kan samenstellen voor die prijs.
Zeker als je nog wat onderdelen liggen hebt (of fietsen die je niet meer gebruikt) kan een LHT meevallen in prijs, het frame en de vork is 370 euro.
Is wel een helemaal andere fiets als de riverside 7.

HTH