Fiets op de trein in België

Aart C. Veldhuizen1

Daarnet heb ik gebeld met de Nederlandse organisatie voor internationaal treinen. Ik wil op 24 april met de fiets op de trein van Heerenveen (Friesland) naar Oostende, om vanaf daar een week langs de linie van de Eerste Wereldoorlog naar Verdun te fietsen. De Hollandse dame wist me te vertellen dat veel Oostenrijkse treinstellen in België worden ingezet die geen mogelijkheid hebben om een fiets mee te nemen. Klopt dat?
Volgens planning kom ik op zondagavond om een uur of 19.00 uur in Oostende aan. Loop ik risico dat ik halverwege in België strand omdat de fiets niet verder met de trein mee kan?

Graag hoor ik even van jullie hier over.

Hartelijke groet,

Aart Veldhuizen, Sneek.

carine

Ook ik heb al enkele keren de trein teruggenomen en heb er goede en minder goede ervaringen mee. Een eerste keer in Blankenberge hadden we een heel bereidwillige conducteur, de tweede keer was het een heel boertige. Als hij kon, had hij ons geweigerd. In Gent Sint -Pieters moesten we de trein door rennen om de conducteur te vinden om onze fietsen uit de trein te halen of onze fietsen waren meegespoord tot in Brussel. In Sint- Niklaas en Essen hebben we twee keer een prima service gehad.

Marianne

ik doe geregeld een trip in de windrichting en keer dan met de trein terug naar huis
ik probeer buiten de spitsuren te reizen en dan valt dat best mee
in Ieper bijvoorbeeld viste de stationschef vooraf voor me uit waar de fiets op de trein moest.
ik ben al overgestapt in Brugge en in Gent-Sint-Pieters zonder problemen
dit zijn geen ''vertrek''stations voor de trein naar mijn bestemming
dubbeldektreinen zijn wel handiger dan gewone treinstellen
ik probeer ook het overstappen tot max. 1 keer te beperken

Ronny1

Voila, de trip zit erop.
Met de trein viel het goed mee.
We hadden iemand met een blessure waardoor we de trein een keer vaker nodig hadden.
Het hangt wel aan beetje van de conducteur af.
Al bij al een positieve ervaring, al had ik door het gewicht van mijn Koga trekfiets, wel wat meer moeite (roltrappen bvb) dan de anderen van de groep met een modale trekfiets.

Aart C. Veldhuizen

Dank allemaal,

Het heeft er bij mij toe geleid dat ik me met de auto door mijn vrouw laat brengen naar Nieuwpoort. Die blijft dan nog een nachtje bij me in een B&B slapen. Dit omdat op Eerste Paasdag in Holland er ook twee spoorbruggen uitliggen.

Evengoed bedankt voor het meedenken!

Luc

@Ronny:
Die trein zal vertrekken in Oostende. Dat valt dan al mee: genoeg tijd om je fiets op de trein te krijgen.
Probeer zo min mogelijk overstappen te hebben. (Brussel-Centraal is uitgesloten voor overstap met fiets).
In het overstap-station wat hulp vragen als je een beambte ziet?
Een overstap is een beetje stressy maar eens op de trein is het 'leed' vlug vergeten.
Doen!
Luc.

Ronny1

Oei.
Ik wou me aan mijn eerste fietstweedaagse wagen.
Vanuit Limburg naar de Oostende en dan met de trein terug.
Geen goed idee die trein dus . . .

frank s

ik ben woonachtig in Oostende , heb in het verleden meermaals van die ' speciale service '( fiets aan haak,bagage eraf , dichtste zitplaats= 2 wagons verder,2e klasse) mogen genieten = is zeer stresserend. Als ik nog met de fiets naar Nederland ga , fiets ik Oostende-Brugge-Damme-Sluis ( langs prachtige kanalen), dan Sluis-Breskens , overzet naar Vlissingen. In Vlissingen op Nederlandse treinen naar de rest van het land, terugweg = zelfde manier)......

Luc

Probeer op voorhand te weten waar de fiets op de trein moet, zodat je je kan ''opstellen''
De pakwagen is meestal helemaal vooraan de trein (a.d. locomotief) of achteraan. Dikwijls ook thv een 1ste klasse wagon (die heeft een lange gele streep over de hele wagon).
Een dubbeldeks-trein heeft speciale fietswagons, aangeduid met een groot geel fietsembleem erop.
Je moet je laten opmerken door de treinbegeleider als je fiets in de pakwagen moet: hij moet die immers openmaken.
Speciale fietswagon (dubbeldeks-trein): daar raak je zo wel op, je kan bij je fiets blijven.
Het is niet altijd evident om met je fiets op een trein te geraken, behalve als het echt de vertrekplaats van de trein is en die dus ''klaarstaat'' zodat je tijd hebt om de fietswagon en de treinbegeleider te zoeken. Maar het lukt wel hoor...
Koop op voorhand je ticket voor de fiets (5€ of 9 € bij grensoverschrijdend verkeer).
Vragen bij de Belgische Spoorwegen naar een betere service ivm fiets op trein (bv dat je de treinbegeleider op een vastgestelde plaats zou kunnen vinden) resulteren in standaardantwoorden: je dient je te melden bij de treinbegeleider... Als een trein 150 m lang is, en die begeleider zich schuilhoudt in de trein, is dat zeeeeeer moeilijk. Laat je dus wat opvallen. En aanvaard blijmoedig dat ''het met de trein steeds een beetje reizen is'' (en dat België het land van René Margritte is en het surrealisme...)
Luc.

frank

hallo,

over die Oostenrijkse treinen weet ik niets,
een aparte pakwagen is gewoon een deel van een wagon waar geen mensen kunnen zitten, maar waar wel enkele fietsen geplaatst kunnen worden,

neem wel degelijk contact op met de treinbegeleider, die wijst je immers je fietsplek aan,

Aart C. Veldhuizen1

Dank je wel Luc,

Twee vragen:
1. Maar hoe zit dat met die Oostenrijkse treinen die in België rijden? Daar waarschuwde de Hollandse mw van de NS me voor.

2. Wat moet ik me voorstellen van een aparte pakwagen? Is dat een soort goederenwagon die er aan hangt? Of kun je daar ook bij zitten?

Pagina's