Fietstocht naar Kroatië

Thomas

Hallo,
Ik ben 20 en zou deze zomer graag naar Kroatië fietsen. Liefst zo low-budget mogelijk en voornamelijk over geafsalteerde wegen. Ik fiets regelmatig, maar het zou mijn eerste echte fietsvakantie worden. Ik heb echter nog een aantal vragen waar ik niet overal antwoorden voor vond op dit forum. Ik hoop dat jullie mij iets wijzer kunnen maken.

Materiaal:
Ik ben maar een arme student en heb het geld niet om een dure volledig afgemonteerde vakantiefiets te kopen en zou het dus graag met mijn huidige fiets proberen. Het is een Trek FX 7.3 (http://www.twospoke.com/forum/f55/trek-7-3-fx-1029/). Het is een naakte hybride maar hij heeft aansluitingen om bagagedragers, zowel vanvoor als vanachter te bevestigen. Ik heb ondertussen al enkele duizenden kms met deze fiets gereden. Zijn er onderdelen die ik echt zou moeten upgraden om heelhuids in Split te geraken?
Ik heb veel gelezen over klikpedalen met de voor- en nadelen. Is het de moeite om dit te overwegen? Ik heb er geen idee van wat ietwat degelijke klikpedalen en bijhorende schoenen kosten, maar weegt het hogere rendement op tegen de meerkost?
Ik zou om zoveel mogelijk willen kamperen onderweg en zal dus ook nood aan hebben aan degelijke tassen. Op verschillende fora heb ik veel lovende dingen gelezen over vooral Ortlieb en Vaude, zijn er ook goedkopere varianten? Ik wil vooral dat ze degelijk zijn en niet halverwege beginnen scheuren. Waterdichtheid vind ik dan wat minder belangrijk. Ik ga ook nog een bagagedrager moeten kopen. Ik las dat je best voor een stalen systeem gaat, naar welke max. draagkracht moet ik zoeken?
Banden: momenteel heb ik slicks liggen op mijn fiets. Ik zou zoveel mogelijk op asfalt willen rijden is het dan nodig om andere banden met wat meer profiel op te leggen?

Route:
Is er hier al iemand die deze richting is uitgefietst? Met enige voorkeur qua route? Ik hoop om toch minimum 100 km/dag te kunnen afleggen, is dit realistisch?
Ik heb vooralsnog nog niemand gevonden die ook zin heeft om deze zomer een slordige 1600 km richting Balkan te fietsen. Is het, aangezien het ook mijn eerste lange fietstocht zou zijn, aangeraden om de tocht alleen te maken?

Alvast bedankt!
Thomas

Thomas_Skinner

Beste Thomas,

Ben je nu ondertussen in Kroatië gaan fietsen? Ik ben dit namelijk ook van plan deze zomer naar ginder te gaan.
However: weinig of geen ervaring met volgende zaken:

- route in Kroatie? Goed te doen of slechte, drukke wegen?
- fiets in het vliegtuig

onze route zal van Triëste naar Dubrovnik gaan.
Indien je me meer info kan verschaffen (boekjes, andere, ...) dan is dit altijd welkom!

Alvast bedankt,

met vriendelijke groeten,

Thomas

Thomas

De zomer kondigt zich uitzonderlijk vroeg aan dit jaar en de voorbereidingen voor mijn reis gaan zo stilaan van start, maar ik heb nog een paar vragen waar iemand mij hopelijk mee kan helpen.

De route ligt zo stilaan vast. Ik ben van plan om de route van Reitsma te volgen richting venetië om dan zo via Slovenië naar Kroatië te rijden en dan verder via het binnenland naar het zuiden in Dalmatië.

Ik heb wel nog wat vragen in verband met mijn uitrusting. Ik ga waarschijnlijk voor de Ortlieb tassen gaan. Een investering die volgens alle positieve dingen die ik er over heb gelezen toch zou moeten lonen. Kan iemand mij vertellen waar eigenlijk het verschil zit tussen de city en de classic versie? Beide hebben hetzelfde pakvolume van 40l per set en zijn waterdicht, maar de city is toch een stuk lichter en goedkoper en lijkt dus meer waar voor zijn geld. Of toch niet?

Daarnaast maak ik mij wat zorgen om de wielen van mijn fiets. Deze fiets is wel voorzien van aansluitingspunten voor bagagedragers zowel voor als achter, maar verder is hij volgens mij toch vooral gebouwd om licht en snel te kunnen gaan. Mijn achterwiel telt 32 spaken en mijn voorwiel amper 20. Ik zou willen proberen om mijn bagage te beperken tot 2 achtertassen en dus komt er voornamelijk nogal wat belasting op het achterwiel. Ik weeg zelf nu wel niet zo enorm veel, maar ik vraag mij af of dat achterwiel, zeker bij wat minder wegdek, nog zal voldoen.

Tenslotte zoek ik nog een oplossing voor mijn zadel. Bij langere tochten (+100 km) wordt het echt wel oncomfortabel. En ik zou niet graag halverwege mijn tocht niet meer kunnen gaan zitten. Dus, ik heb gelezen dat veel mensen met die brooks zadels rijden. Zijn deze zadels hun geld waard? Blijkbaar duurt het wel een tijdje om ze in te rijden en moet je ze in het begin ook regelmatig olieën, maar nu blijken ze voor het zelfde geld ook pre-aged exemplaren te verkopen, een goed idee of niet?

Alvast bedankt!
Thomas

Thomas

Ik ben van Limburg maar door de week zit ik in Gent.

Sabien

Van de kust en de eilanden weet ik niets af.
Ik contacteer je nog wel eens i.v.m. de boekjes en het kaartmateriaal.
Waar woon je ergens, als ik vragen mag?

Groeten,
Sabien

Thomas

Ja, Sabine, ik ben zeker geïnteresseerd in die boekjes.

Is er hier misschien ook nog iemand die ervaring heeft met fietsen langs de Kroatische kust over de grote weg (magistrale)? Of vergeet ik dat beter meteen en is het veiliger om net als Sabine wat meer voor het binnenland te kiezen?
Derde optie zouden de eilanden zijn, maar ik weet niet of alle ferryverbindingen even vlot zijn.

Vriendelijke groeten,
Thomas

wouter3

Met die aanpassingen is je fiets 'reisklaar'. Je fiets is dan ook nog recent hé. Misschien nog verlichting; in de zomer zijn led-lampjes voldoende voor bv. door een tunnel te fietsen. En om het thuisfront na je reis in te pakken met je prestatie misschien een fietscomputer ;)

Wouter

Sabien

Dag Thomas,

nog iets i.v.m. materiaal.
Ik zelf vind waterdichte fietszakken zelf zeer belangrijk. Als je eens drie uur door de gietende regen moet fietsen ben je zeer blij dat je gerief droog blijft. Mijn reiscompagnon huurde vorig jaar een trekkingsfiets bij www.mobiel.be in Kortrijk; dat zijn natuurlijk niet de allerbeste fietsen maar wel goed voor op asfalt te rijden. Je kan er trouwens sinds dit jaar ook fietstassen van Vaude huren. Misschien daar eens informeren.
Wij vonden het niet zo duur.

Wat betreft de fietsroutes: het waren relatief rustige wegen maar natuurlijk zitten er wel eens drukke stukken tussen. We hebben trouwens nog al de boekjes en de kaarten. Na de kerstvakantie, als mijn site en fotoboek afgewerkt is, gaan we ze trouwens aan de helft van de prijs verkopen. Als je interesse hebt, laat het maar weten.

Op www.dromenvanreizen.be vind je per dag het aantal kilometer en ook al onze overnachtingsplaatsen.
Ik vermoed dat jij wel 100 km per dag moet kunnen. Ik ben niet echt sportief, ik houd gewoon van reizen op de fiets. Ik heb dus ook een relatief traag tempo, mijn reisgenote moet altijd veel op mij wachten en ook wij halen nog een gemiddelde van ongeveer 85 km per dag.

In maart gaan wij alleszins naar de fietsbeurs in Retie om informatie te sprokkelen voor onze volgende reis. Mocht je ook gaan, dan kunnen we wel nog afspreken om elkaar daar nog eens te zien en wat tips en info door te geven.

Laat maar iets weten,
Sabien

Thomas

Beide alvast heel erg bedankt voor het antwoord!

Wouter, bedankt voor de info ivm het materiaal. Als ik zo reken kom ik aan een 250 euro aan materiaal om mijn fiets vertrekkensklaar te krijgen. (zonder tent e.d.). Zijn dat echt de minimum-aanpassingen die ik zeker moet maken om er heelhuids te geraken? Ik wil geen hopen geld uitgeven aan duur materiaal, maar ik wil natuurlijk ook niet dat halverwege een afdaling mijn fiets het begeeft.
Maar, mits de aanpassingen die je suggereert moet die fiets het wel houden met bagage. Ik weeg nu zelf wel niet zo enorm veel.

Sabine,
Heb je er een idee van hoe lang je er ongeveer over hebt gedaan om tot in Kroatië te geraken? En hoeveel km je zo ongeveer op een dag kan afleggen? Ik ben wel van plan om afentoe wat om te fietsen als er iets bijzonders te zien is in de buurt, maar zou toch graag ook stevig doorgaan. Ik kan moeilijk inschatten wat dan een haalbare afstand is.
Zijn die routes uit de gidsen allemaal rustige, relatief auto-luwe paden?

Groeten,
Thomas

Sabien

Hallo,

Een ideetje voor een mogelijke route.

Wij hebben in juli en augustus gefietst van België naar Athene. We fietsten van Poperinge met Vlaanderensfietsroute naar Overijse, vandaar reden we via de Ardennen, de Elzas naar Basel. Van Basel naar de Bodensee en dan via de Splugenpas naar Chiavenna in Italie. We fietsten via Verona naar Venetie. Daar namen we de trein naar Trieste en fietsten dan via Slovenie naar Bosnie en dan via Montenegro (super !!) en Albanie naar Griekenland.

Op mijn website : www.dromenvanreizen.be vind je een overzichtje van elke dag. Het verslag van dit jaar is absoluut nog onvolledig.
Je vindt er wel een uitgebreider verslag over onze fietsreis naar Istanbul.

We gebruikten volgend kaartmateriaal:
Boekjes:
Fietsen van Amsterdam naar Venetie: deel 1
Fietsen van Amsterdam naar Venetie: deel 2
Fietsen van Amsterdam naar Rome: deel 1
Fietsen van Amsterdam naar Rome: deel 2

Vanaf Trieste gebruikten we landkaarten van Freytag and Berndt en waren daar zeer tevreden over.

Wij sliepen tot in Venetië op campings. Daarna afwisselend in hostelletjes, campings of in de tuin van mensen (gewoon vragen of je je tentje mag neerzetten).
Als je als student echt low budget wil reizen, kun je misschien vanaf het begin al vragen of je in de tuin of op het weiland van iemand mag staan (natuurlijk heb je dan niet altijd douche-mogelijkheid, ....

Als je nog vragen hebt, laat maar komen.
Maar in elk geval: gewoon doen !!

Vele groeten,
Sabien

wouter3

Dag Thomas,

Ik heb deze zomer naar Rome en terug gefietst en ook al naar Santiago. Ik ben veel bezig met fietstechniek/herstellingen en de onderdelen die je zeker moet vervangen zijn: ketting+achtertandwielen (voortandwielen zullen nog in orde zijn, indien versleten zijn de tanden scherp, vraag misschien advies aan fietsenmaker), banden, remblokken.
Ik bestel m''''''''n onderdelen altijd op www.bikecomponents.de. Snelle service en goedkoop.
Ik weet niet of je ze zelf zou kunnen monteren? Ik help je anders graag, ben wel van Loppem (West-Vlaanderen). Dus als je je fiets low-budget, maar toch goed in orde wilt zetten: 1 adres!
*Je kiest best de HG91 ketting met de LX 11-30 cassette (beide: 37.90euro), dit is een zeer duurzame combinatie (beter dan de huidige zie ik).
*Voor de banden ga je best voor Schwalbe Marathon Plus waarmee je nooit lek rijdt, ze kosten op de site 20euro/stuk maar gaan eeuwig mee; je slicks zullen wel volstaan qua grip, maar qua lekbestendigheid minder. Ook krijgen de banden met het extra gewicht meer te verduren.
*Let ook op goede handvaten, doe alleszins een lange testrit voor vertrek en monteer bij pijn bredere die de druk verdelen.
*Dan nog de bagagedrager. Staal is inderdaad het beste, zoals die van Tubus (ong. 70euro), maar dit heb jij niet nodig. Ik heb een aluminium drager van Racktime (=aluminium variant van Tubus geloof ik). Op de site vindt je een zeer goede voor 35euro (Racktime Addit).
*Dan voor vertrek de rem- en versnellingskabels wat invetten.
*Klikpedalen zijn niet absoluut niet noodzakelijk en voor 1600km niet echt de moeite.
*Ik heb Vaude fietstassen, zijn iets goedkoper en naar mijn mening iets beter dan Ortlieb. Ik ken geen volwaardige alternatieven. Zoek anders 2dehands tassen of kijk eens bij de fietsenmaker, maar ik zou hier toch niet op besparen. Met een grote zak dwars op de achtertassen (van bv. ortlieb) heb je dan genoeg plaats. Bij ASadventure hebben ze trouwens veel tassen, ik denk toch nog op een alternatief: bij decathlon verkopen ze ook fietstassen die geschikt genoeg zijn.

Voor de route: ik ga deze zomer naar Istanbul fietsen (en als het goed gaat zelfs nog tot Australië:)) en ben van plan eerst naar Praag te fietsen, dan Wenen ri Kroatië. 100km/dag is realistisch, zorg best voor een kleine basisconditie. Europa is gemakkelijk om door te fietsen: goede bevoorrading en vriendelijke mensen,... Het lukt je wel!

Alvast succes!
Wouter (b-bal@hotmail.com)

Pagina's