koga/maatfiets---26/28 inch

Anonymous

Mijn vriendin en ikzelf gaan na veel wikken en wegen de stap zetten, we kopen trekfietsen.
We twijfelen echter nog over 2 belangrijke punten;
1. Kopen we de Koga Worldtraveler of wordt het een Vlerick. Ondanks steeds weer opnieuw met Koga-verkopers te praten en ook eens Vlerick zijn mening te hebben gehoord, raken we er niet zo goed uit.

2. Zijn 26 inch wielen wel interessant wanneer er ook op degelijke banen wordt gereden (Europa) of is het dan toch beter om 28 inch-wielen te kiezen en het risico te lopen dat er in de onherbergzamere gebieden en bij problemen met wielen geen vervangmateriaal te verkrijgen zal zijn.

Frederik

Vincent

ojaa en als je zwaar wilt gaan zou ik eventueel de spaken vervangen door DT-Swiss dubble butted spaken.. in ieder geval van het achter wiel

mzzl

-v-

hee Fre,

koop die WT nou maar!!
ik zou er alleen wel een vlinderstuur opzetten als van het 2004 model
een ITM freetime multigrip 53cm breedte mee ik mij te herinneren
Groetjes Vincent

dick reenders

Misschien heb je al een fiets gekocht. indien dit nog niet zo is dan raad ik je aan onderstaand bericht van mij aan Koga + hun antwoord nog even door te nemen.

Geachte heer Reenders,

hartelijk dank voor uw e-mail. Door omstandigheden kunnen wij eerst nu op uw
mail reageren, onze excuses hiervoor.

Het is erg vervelend als men onderweg technische problemen ondervindt. De
gemaakte kosten, spaken van nieuwe wielen en de voordrager, gaan wij uiteraard
vergoeden zodra wij de rekeningen en uw bank- of gironummer hebben ontvangen.

Wij wensen u veel succes en plezier bij het 2e deel van uw reis naar Nieuw
Zeeland.

Vertrouwende u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,
KOGA BV

K. Boschker
customer service advisor

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: dick reenders [mailto:reendersdick@hotmail.com]
Verzonden: zondag 1 september 2002 14:45
Aan: Witte van de, Nynke
Onderwerp: problemen met onze Koga's Worldtravellers

Spijkenisse, 1 september 2002.

Geachte Koga,

Mijn vrouw en ik rijden de Koga's Worldtraveller sinds de zomer van 2001.
Deze fietsen hebben wij speciaal aangeschaft omdat wij in 2002 een jaar
wilden gaan fietsen. In 2001 ging onze eerste rit naar Pisa (2500 km) in
Italië voornamelijk over asfalt. Tijdens deze rit brak mijn voordrager. Deze
voordrager heeft Kees van Dijk Tweewielers spijkenisse ingenomen om te
onderzoeken of dit onder de garantie van Koga kan vallen.
We hebben zojuist de north sea cycleroute gefietst. 7500 km over
verschillende soorten wegdek. Tijdens deze rit hebben wij veel problemen
gehad met de fietsen:
- een bout van de zadelpen brak af
- de voordrager van de fiets van mijn vrouw brak
- voor versteviging van de dragers hebben we een aantal tiewraps moeten
plaatsen (met name staand op de pedalen in de bergen zijn de dragers te
instabiel)
- allebei onze achterlichten zijn tijdens het fietsen van de achterdragers
afgebroken
- in mijn ceramische Mavic achtervelg ontstonden in Denemarken scheuren
waardoor ik een nieuwe velg heb moeten laten monteren voor 620 deense
kronen. Foto's van deze scheuren vindt u in de bijlage! De deense
fietsspecialist had dit nog nooit gezien en weet dit aan een fabricagefout
- tot onze verbazing ontstonden in de Mavic ceramische achtervelg van mijn
vrouw verderop in de route in Noorwegen dezelfde scheuren. Doorfietsen was
ook nu onmogelijk door de levensgevaarlijke slingerbewegingen en slippen van
het wiel bij remmen. U begrijpt dat wij ook deze velg moesten vervangen voor
1368 noorse kronen. Van beide reparaties hebben wij originele nota's in ons
bezit.

Over 2 weken vertrekken wij naar Nieuw-Zeeland voor het 2e deel van ons
fiets-sabbatical jaar. Wij hopen dat we niet weer een groot deel van onze
trip problemen krijgen met onze fietsen. Dit komt het fietsplezier niet ten
goede.

De fietsen worden normaal beladen over de voor- en achterdragers met ortlieb
fietstassen en lichtgewicht kampeerspullen. Wij hebben 15 jaar fietsvakantie
ervaring zonder noemenswaardige fietsproblemen. De laatste 10 jaar reden wij
op een giant expedition.

In uw verkoopbrochure wordt de worldtraveller aangeprezen als een fiets die
iedere situatie overleeft. Extreme temperaturen, wegen die geen wegen zijn,
extra bepakking; de worldtraveller is niet voor niets favoriet bij de
extreme bikers, die tot het uiterste gaan.

Wij fietsen niet zo extreem en hebben desondanks toch extreme problemen
gehad. Ik zie in uw folder dat de ceramische velgen bij het nieuwe model
zijn vervangen door alluminium velgen (Mavic X221). De voordrager is
zichtbaar versterkt ten opzichte van het model 2000. Ik ben benieuwd of deze
wijzigingen voortkomen uit dezelfde klachten die ik nu heb.

Graag wil ik van u een reactie op deze mail en een vergoeding voor de
geleden schade. De nota's kan ik u via de post toesturen na terugkomst uit
nieuw-zeeland in april 2003. Tot deze tijd ben ik alleen bereikbaar via
email.

Ik ga er van uit dat ik u hiermee voldoende heb geinformeerd en ik wacht met
spanning uw reactie af.

Met vriendelijke groet,
Dick Reenders

toon1

Misschien hebben jullie ondertussen al gekozen, zoniet op de valreep nog wat info (niet eerder wegens fietsreis naar Barcelona en terug).
Wil je stabiliteit en ben je geen gulden maat (been, romp en armlengte, gewicht, enz) kies dan voor een maatfiets en voor staal. Ga je met veel bagage op stap kies dan voor 26' eventueel met een 1 1/4' buitenband (breder is comfortabeler, idem voor alle gebieden rond de Middellandse zee, ten oosten van Duitsland en buiten Europa daar kennen ze 28' enkel in race uitvoering. Dit laatste ondervonden in Barcelona, niet lang geaarzeld, fietsenmaker thuis opgebeld, wieltje besteld op zaterdag en dat was 2 dagen later met DHL ter plaatse.

Stefan Gea

Op uw eerste vraag kan ik niet echt antwoorden. Wij zelf hebben vorig jaar met drie een (Belgische) Main D'or gekocht. Prima ding, niets aluminium, stevig en stabiel. Voorlopig denk ik er niet aan om een Koga of Vlerick aan te schaffen.

Deze fiets heeft 26' wielen, dus overal te verkrijgen. We zijn onderweg in Zuid-Frankrijk (!) twee Nederlanders tegengekomen die al een hele dag hopeloos op zoek waren naar 28' banden. Blijkbaar zijn ze dus zelfs in Europa soms moeilijk te vinden. 26' wielen ogen wel een beetje zoals 'baby-wieltjes' zoals ik reeds te horen kreeg. ;-) Maar ook op degelijke banen was het aangenaam rijden.

Iets over de banden misschien: we gebruikten slicks, maar dat is ons niet goed bevallen. Gedurende die 3 weken hebben we zo'n 6 keer een lekke band gehad. Mijn volgende aankoop zijn dus banden mét profiel.

Christine

Ik begrijp je twijfel. Mijn vriend en ik hebben ook zeer lang getwijfeld. Voor de aankoop, hebben we de gebruikte onderdelen op elk model van fiets goed vergeleken. Ook de accessoires bepalen mee de prijs. Een leren of een synthetisch zadel maakt al vlug 25 EUR verschil. Staan er spatborden op de fiets? Staat er voor- en achterlicht op? Zit in de prijs ook een fietspomp? Dit zijn geen belangrijke onderdelen en het heeft weinig belang of ze al dan niet reeds op de fiets staan bij aankoop, maar je dient er in de prijsvergelijking wel rekening mee te houden. Je dient echt elk detail te vergelijken om uiteindelijk van een echte prijsvergelijking te kunnen spreken. Je kunt geen appels met peren vergelijken.

Uiteindelijk hebben wij zelf voor Vlerick gekozen en dat hebben we ons nog geen seconde beklaagd. Integendeel, we zijn heel tevreden over onze fietsen. Ze zijn enorm stabiel en we hebben geen enkele van de veel voorkomende pannes (zoals gebroken bagagedragers, gescheurde velgen, enz.) gehad op onze trip van 14.000 km over soms héél slechte wegen. Onze reis is rimpelloos (op 11 september na) verlopen en dat is mede dankzij de Vlerick-fietsen. Mocht ik weer voor de keuze staan, ik zou zeker weer voor Vlerick kiezen, want ik vind dat het veel waard is als je je onderweg geen zorgen dient te maken over je fiets of geen tijd dient te verliezen met het zoeken naar onderdelen, of dat je niet noodgedwongen bepaalde trajecten met de bus moet afleggen, op zoek naar onderdelen. De Vlerick-fietsen zijn oersterk en enorm stabiel. Veel fietsers die onderweg op reis een paar ritten met ons hebben meegefietst stonden er echt versteld van. Nochtans waren hun fietsen ook niet van de minsten. Stabiliteit is enorm belangrijk bij het fietsen met bagage.

Het is ook niet zo dat je naar Vlerick terugmoet voor het vervangen van onderdelen na slijtage. Vlerick monteert zijn fietsen steeds af met onderdelen die overal te vinden zijn. Je kan dus In België gewoon naar de eerste de beste fietswinkel stappen. Waarom zou je nu voor een nieuw tandwiel naar Vlerick gaan als de fietsenwinkel om de hoek dat even goed verkoopt?

Ik zou zeggen, als je echt van plan bent in die hogere prijsklasse te kopen, dat Vlerick dan te verkiezen is boven Koga. Je hebt dan tenminste een fiets die op je eigen maat en volledig met de hand gebouwd is, en bovendien helemaal naar jouw wens, tot de kleur toe (Vlerick bespreekt de keuze van elk onderdeel met de client). Ikzelf heb trouwens zonder problemen een testrit mogen doen, maar ik had dan ook serieuze aankoopplannen.

Als je niet in die hoge prijsklasse zou gaan, denk ik dat de Giant Expedition nog steeds een zeer goede fiets is qua prijs/kwaliteitsverhouding.

Het hangt er allemaal vanaf wat je met de fiets wil gaan doen en wat jullie budget is.

Succes ermee !

Christine

http://tg.icl.be

Geert Dewit

Vlerick maakt ongetwijfeld degelijke, betrouwbare trekkingfietsen. Van Koga hoor ik ook veel positieve kritiek.
Vlerick is duur. Koga ook.
Vlerick is misschien wel flexiebeler dan Koga. De fietsen worden er naar wens afgemonteerd.
Op een Koga kun je altijd een testrit maken vooraleer te kopen. Toen ik Mr Vlerick vroeg om een testrit op ÍÔ van zijn fietsen, kreeg ik een negatief antwoord. Hij was zo overtuigd van de kwaliteit van zijn produkt dat er van een testrit absoluut geen sprake kon zijn.

Op allebei valt er wel een voor of een tegen te verzinnen. Wat voor mij een doorslaggevend argument zou zijn (stel dat ik me in die prijsklasse zou begeven) is de afstand tot de dealer. Er is maar ÍÔ Vlerick. Voor de bestelling, de aankoop, of bij problemen moet je telkens opnieuw naar Vlerick. De Koga-verkopers zijn iets dichter opeen gezaaid. Dat spaart meestal heel wat kilometers (met de auto). Tenzij je in Gent woont, natuurlijk.

Laat maar weten wat het wordt.
Groeten
Geert Dewit

Stijn4

frederik,
Rij nu zelf een 2 maand op de koga WT, tevreden. Een reis in juli zal natuurlijk meer zeggen maar de eerste indruk is ok.Twijfel niet tussen 26 of 28. 26 zou ik zeggen, 'k vind het comfortabeler rijden en we doen zelf wel veel off road, de fiets is iets compacter en je kan overal reservestukken kopen.
De banden rollen ook prima op verhard, zodus geen problemen hier.

succes met je keuze