Rohloff Twin Six Tandem

tomina

Wij maken voor het ogenblik een wereldreis per Koga Twin Six tandem . We hebben reeds in 2007 van Canada tot Argentinie gefietst. Van Argentinie zijn we terug gevlogen naar Spanje om per fiets terug te keren tot in Belgie. Deze reis hebben we gedaan met een Shimano XT groep zonder noemenswaardige problemen.

Dit jaar in maart zijn we opnieuw vertrokken voor het tweede deel van onze wereldreis. Met dezelfde fiets van Nieuw Zeeland naar Belgie terug fietsen. Ik heb me laten overhalen tot aankoop van een Rohloff naaf. Sindsdien hebben we niets dan problemen.
Onze gewichtverdeling is na zo een lange reis onveranderd gebleven. Als ervaren fietsers (met ondertussen al meer dan 33000km) weten we hoe we de fiets het beste moeten beladen. Zelf weeg ik op dit moment 72kg en mijn vriendin 55kg. Het gewicht op onze tandem is aanzienlijk minder dan toen we voor het eerst begonnen op onze trip in Canada met onze Shimano set up ( we zijn veel meer ervaren ) +-50kg bagage. Zelf mail ik al 8 maanden met Rohloff.

Een kort overzicht van onze problemen tot nog toe;

- In Nieuw Zeeland beginnen na 800 km spaken te springen. Ik neem voor het eerst contact op met Rohloff. We beslissen om in Sydney ons wiel te laten hervlechten het probleem ligt volgens Rohloff bij de Sapim spaken.
Het wiel wordt herbouwd met DD swiss spaken in Sydney bij een officiele Rohloff dealer in onze originele Spoetnik Rigide rim.
- De Rohloff hub breekt na 800km en we laten ons wiel met een nieuwe 32 spaken hub herbouwen bij een andere dealer ook met DD swiss spaken.
- In dat wiel breken de spaken opnieuw al na 500km, er wordt ons een heel nieuw wiel opgestuurd in Adelaide, een 32 spaaks Id worx offrohler met DD sapim spaken vanuit Duitsland.
- Na nog geen 1000 km barst ook deze hub ( te midden van de Australische Outback! ) er wordt ons een nieuw wiel opgestuurd naar Alice Springs, een andra 30 rim velg met 36 spaken (dd sapim) speciaal ontworpen voor postbode fietsen.
Al deze wielen werden gebouwd door Rohloff zelf met de specificaties die voldoen om te voorzien om zonder problemen verder te kunnen reizen.
- In Lombok breken ook in de andra 30 rim velg met 36 spaken de spaken, ons laatste wiel van Alice Springs. Rohloff weet zelf geen oplossing meer (dit laatste wiel was het sterkste wiel beschikbaar op de markt volgens hen)
- Ik stel zelf voor een Rohloff te laten maken bij Vittorio in Nederland omdat zei van een 32 spaaks een 48 spaaks kunnen maken. Dit wiel heeft ook Rohloff bekostigd en hebben we nu sinds Kuala Lumpur en na 400km springt de eerste Alpine spaak!
- De spaken springen voor 80 procent aan de hub. 10 procent springt aan de nibbel en de andere 10 procent midden door
Ik weet echt niet meer wat ik naar Rohloff kan sturen. Al de wielen die ze hebben opgestuurd zijn vanuit het fabriek van Rohloff zelf.

Wat ik heb gedaan tot nu toe;

- Wij hebben meer dan 30 fietsenwinkels afgelopen om de juiste spaken te vinden en ons wiel te laten controleren
- Ik heb onze fiets helemaal uitmeten in de Australische outback om te kijken of er misschien iets mis is met ons kader. Ons kader is loodrecht. Uit pure wanhoop heb ik eergisteren (400km boven Kuala Lumpur) opnieuw heel ons kader uitgemeten, maar er is geen enkele afwijking te vinden op onze fiets.
- Ik heb zelf al meer dan 40 gebroken spaken vervangen in de laatste 8 maanden. Ik heb ook regelmatig ons wiel laten uitmeten om te kijken of er de juiste kracht op de spaken was na het vlechten en dit was telkens correct. ( In Darwin heeft zelfs de verantwoordelijke van Rohloff Australie persoonlijk ons wiel gemeten) Alles blijkt steeds correct.
- In Bali heb ik zelfs ons Rohloff wiel herbouwd met 36 nieuwe spaken. Deze spaken sprongen ook, het wiel is teruggezonden in Kuala Lumpur naar Duitsland alles blijkt perfect volgens Rohloff.

Wijzelf zijn de wanhoop nabij en zien geen uitweg meer. Net als Rohloff hebben we al duizenden Euros tegen onze reis aan moeten gooien om verder te kunnen.
Ik heb ondertussen contact opgenomen met Koga en wacht nog op meer info, maar hun eerste reactie is dat ik via Rohloff het moet regelen. Ze denken dat een 26 inch wiel met Rohloff de krachten van een tandem niet aankan. Ik betwijfel dit ten sterkste, zeker als ik weet dat Santos en al de ander 26inch wereldfietsers dit nog nooit hebben meegemaakt. Koga maakt natuurlijk alleen nog maar de 28inch Twintraveller misschien vandaar hun redenering. Wij zelf zitten nu in een absoluut dieptepunt en weten niet hoe we deze reis nog kunnen afmaken. We hebben zelf heel veel geld verloren en kunnen onmogelijk een nieuwe fiets aanschaffen. Daarinbij is de oorzaak nog steeds onbekend.

Ik heb mijn hoofd al kapot gebroken over de mogelijke oorzaken. Het enige wat ik nog kan verzinnen is;

- Ons Alu frame is moe (lijkt me eigenaardig omdat dit al na 23000km zou zijn in Nieuw Zeeland)
- De Rohloff is gewoon niet compatibel met onze Twin Traveller
- Wij zijn allebei zo een brute krachten dat geen enkel wiel ons aankan ( lijkt me zeer onwaarschijnlijk )
- Rohloff is maar twee maal gevlochten tov Shimano en is daardoor toch een heel pak minder stabiel en sterk desondanks we 48 spaken hebben. ( gaat volledig in tegen wat Rohloff verkondigd )

Ik weet niet wat u voor ons kan doen, maar wij willen niet opgeven.

Groeten Tom en Jemina

www.opdentandem.net

tomina

Hallo iedereen,

Hartelijk bedankt voor alle tips en raadgevingen. Echt leuk om via deze weg zoveel steun te krijgen!

Voorlopig hebben we een oplossing.
Koga als Chamizo zijn van mening dat de Rohloff misschien niet compatibel is met de Twinty Six tandem. De andere oorzaak volgens hen ligt bij een afwijking in het kader, dit is echter moeilijk te achterhalen hier in Azie. Daarom hebben ze ons gesteund en tussengekomen in de aankoop van een andere Twinty Six tandem maar nog origineel met Shimano versnelling. Wij zijn hen hier dan ook uitermate dankbaar voor.
Met die tandem hebben we nooit zulke problemen gehad gedurende 20000km (Canada - Argentinie, Spanje - Belgie) met soms veel meer bagage. Het enige verschil in onze tandem is dan ook de Rohloff.

Mina en ik zijn Rohloff dankbaar voor al de stukken en wielen die ze ons hebben opgestuurd, maar tevens ook teleurgesteld in de algehele attitude van Rohloff;

- In de 7 combinaties die wij hebben genoten van Rohloff heeft Rohloff nooit hun product in twijfel getrokken. Wij zijn de enige op de wereld met zulke problemen (iets wat onder andere hier op het forum niet zo blijkt). Dit heeft Rohloff me officieel ooit gestuurd!
- Rohloff blijkt zelf nu een 48 spaakhub te hebben (Santos oa gebruikt deze). Wij begrijpen niet waarom ze ons een Vittorio laten bouwen en ons nooit hebben voorgesteld om deze te gebruiken.
- Rohloff verkoopt zich als de sterkste meest betrouwbare hub (ze stellen zelfs in hun boek dat hun 32 spaakhub minstens even sterk is als een 48 spaak traditioneel wiel). Zeer sterke uitspraken vinden wij!

Wij gaan daarom ook nooit meer terug naar Rohloff. Als het product werkt moet ik toegeven is het een geweldig systeem. Krijg je problemen wordt het een regelrechte nachtmerrie. Wat ook de oorzaak zal blijken van onze problemen (Rohloff of niet), de attitude van Rohloff is geen gezonde om je product te kunnen verbeteren. Het blijft een gigantische investering die het je enorm moeilijk kan maken als het faalt. Met een shimano kan je eender ter wereld worden geholpen. Wij hopen daarom ook van harte dat die ballon wat meer kan worden doorprikt.

Nogmaals hartelijk bedankt aan iedereen

Groetjes Tom en Jemina

petervdbk

Ik zou niet twijfelen en die XT derailleur er opnieuw aanhangen.