Trek X500 - model 2012. nog verbeteringen mogelijk

Lucsje

Beste allemaal,

Heb me eind vorig jaar een trekkingfiets aangeschaft om in 2014 met vrienden naar Compostela te fietsen. Ik weet dat dit een vroege aankoop is, maar ik beschikte niet over een redelijke fiets en mijn conditie was nog minder. Dus nu stilletjesaan kilometers aan het maken om de fysiek in orde te krijgen.

Hoewel ik dacht dat deze fiets over antilekbanden (what's in a name?) ben ik toch vrij vroeg lek gereden (500 km). De fietsmaker raadde mij aan om voor de tocht naar Compostela fijnere banden erop te leggen (nu 700 x 35).

Ik ben een volledige leek en klopt dit wat de fietshersteller zegt, dan moet ik vermoedelijk ook nieuwe wielen kopen.

Ik zou het bijzonder appreciëren mochten de ervaren fietsers hun mening geven over deze fiets en waar ik nog verbeteringen kan aanbrengen en welk materiaal ik best neem. Ik weet dat er heel wat betere trekkingfietsen op de markt zijn, maar wil me ook niet te hoog in de kosten jagen, het prijskaartje zal zo al hoog zijn voor een eerste en misschien enige fietsreis.

De link naar mijn fiets :

http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/town/trekking/x_series/x500_blx/#/n...

Lucsje

Bedankt voor jullie deskundige uitleg. Ga enkele maanden voor de tocht naar Compostela mijn fiets volledig laten revisioneren en zal zeker rekening houden met jullie tips en ervaring.

sjefke

Het begrip anti-lek banden wordt terecht en ten onrechte gebruikt. De Marathon Plus is een van de vele banden, en terecht ook, maar wel heel stijf en zwaar (al gauw 1 kg per stuk) en derhalve langzaam. Je verliest daardoor per dag wel een halfuur. Schwalbe heeft een reeks banden met een soepele opbouw die vrijwel ondoordringbaar zijn. Daartoe behoren de Marathon Supreme (500gr), de Marathon Dureme (550gr, nu uit productie, maar wel nog te koop), de Mondial en de Marathon Racer. De Supreme is zowel licht als slijtvast en zeer lekbestendig. Ik heb ervaring met zowel de Dureme als de Supreme. De laatste gaat wel 15000 km mee. Voor een tocht met bagage kunnen je banden niet breed genoeg zijn. In dit geval zal het maximum wat je spatborden aankunnen 42-622 zijn. 35mm is meestal maar 32mm echt breed. Veel te smal. Bedenk dat spatborden die wat breder zijn en dus ook bredere (zijn ook hoger!) banden toestaan, van SKS uiteraard, slechts €30,- kosten, dus als je in de hoogte (dat ligt aan het frame) nog 20mm ruimte hebt en in de breedte niet, denk dan aan 47mm Racers of Supremes met 53mm SKS spatborden. Voor nog bredere/hogere, zoals de ballonbanden, de Big Apple, zal er wel geen plaats zijn. Deze rijden werkelijk heerlijk. Ik heb 25000 km ervaring. Qua grip kies dan de Supremes. Er is geen enkele reden voor andere wielen, of ze zouden te zwak moeten zijn voor een volgeladen fiets. Al deze banden passen op je velgen.

vero

beste
ik fiets elke dag 40 km woonwerk verkeer naar brussel en had op mijn vorige fiets anti lekbanden van schwalbe marathon plus zie link http://www.schwalbe.de/nl/nl/produkte/tour_city/produkt/?ID_Produktgrupp... . er zijn veel mogelijkheden qua afmetingen
niet meer platgereden sinds ik ze geplaatst heb. nadeel van anti lek banden is dat ze minder soepel rijden en je kan ze niet altijd plaatsen indien je spatborden hebt (hebben een hoger profiel)
op mijn huidige fiets (koga) kon ik ze- volgens handelaar niet plaatsen wegens de spatborden
naar het schijnt zijn de continental touring plus ook antilek maar daar heb k geen ervaring mee.
succes !