wanneer is dure trekkingfiets nodig?

lj86

Hi

Ik sta op het punt om een nieuwe fiets aan te schaffen. Ik heb steeds een stadsfiets gehad en deed voornamelijk korte afstanden binnen de stad.

Ik zou mijn nieuwe fiets echter willen gebruiken om dagelijks naar het werk te fietsen (iets meer dan 30 km per dag). Daarnaast ben ik ook een lange trektocht aan het plannen voor volgend jaar en speel ik met het idee om deze ook (voor een groot deel) met de fiets te doen. Ik zou minstens een jaar lang van noord-amerika (canada) naar zuid-amerika willen trekken. Tot nu toe deed ik langere trektochten steeds als backpacker a.d.h.v. om het even welk transportmiddel ik beschikbaar had. Ik zou met de nieuwe fiets in het komende jaar dus zeker ook nog wat voorbereidende, korte trekkings doen.

ik heb intussen het internet afgezocht;, enkele winkels bezocht en met wat bevriende fietsers gepraat, maar de adviezen spreken elkaar wat tegen.
Ik hoop dat jullie dus wat meer duidelijkheid kunnen scheppen.

Aan de ene kant krijg ik het advies om een trekkingsfiets van 2000 euro en (veel) meer te kopen. Eén van de fietsen die voor mij uitgerekend werd (merk:tout terrain; model : via veneto) bedroeg iets meer dan 3000 euro (deze fiets had wel een rohloff naaf, schijfremmen, had een licht dat ook gps/gsm kon opladen, etc.)
In een andere winkel raadden ze mij dan weer een meer basic model aan (gazelle torrente T27 met mechnische remmen, derailleur, naafdynamo, etc.) en om hier eventueel nog een aantal onderdelen aan te passen aan de persoonlijke voorkeur.
Deze optie zou eerder rond de 1000 euro uitkomen en aangezien de onderdelen op deze fiets minder geavanceerd zijn, zou het gemakkelijker zijn om deze te onderhouden en repareren (iets wat me toch wel interessant lijkt voor onderweg). De kans op problemen met deze onderdelen is waarschijnlijk wel groter.

Bij beide opties werd mij verteld dat de frames gemaakt zijn om de extra belasting van bagage zonder probleem aan te kunnen. Ook qua gewicht zijn beide fietsen vergelijkbaar.

Ik heb nu eigenlijk twee grote vragen:

- voor zo ver ik begrepen heb, verklaren de rohloffnaaf en de hydraulische remmen al zeker 1000 euro van het prijsverschil. Er lijkt mij echter nog 1000 euro over in het prijsverschil. Kan iemand mij dit verschil verklaren?
- wanneer loont het/is het nodig om die extra investering te doen en een dure trekkingsfiets te kopen? Is dit uberhaupt nodig of kan je perfect met een meer basic, degelijk uitgeruste fiets verder? Is dit misschien zelfs wenselijk naar onderhoudsgemak en het vinden van onderdelen toe?

alle advies is zeker welkom. zoals je waarschijnlijk wel merkt is mijn persoonlijke ervaring in deze materie zeer beperkt.

alvast bedankt

EenPJ

Wij hebben beide een Avaghon en zijn daar enorm tevreden van. In de winkel van Bike4Travel kan je ook eens op alle fietsen rijden (Avaghon, Santos, Farradmanufactur, Idworx) om te zien wat jou het beste ligt.
Wij hebben shimano LX versnellingen en magura velgremmen. Er zijn ook voldoende nopjes voorzien om v-brakes en dergelijke meer te installeren, mocht je ergens afgelegen zitten en je hydraulische remmen begeven het. Wij zijn trouwens zeer tevreden over die remmen, ze zijn gemakkelijk in onderhoud en ze gaan een pak langer mee dan de v-brakes op onze vorige fietsen. Een echte aanrader in bergachtig gebied.
Je kan ook eens vrijblijvend met de mensen van Bike4travel gaan praten...

lj86

Hi

nog een extra vraag. Ik heb nog eens verder rondgezien (voornamelijk nederlandse en duitse merken o.a; avaghon, santos, fahrradmunufaktur, koga etc.)

Bij sommige van deze merken kan je zelf je fiets samenstellen (dit kost dan meestal wel iets meer, maar bij avaghon kan je dan ook echt alles zelf kiezen). Bij de andere merken met vaste uitrusting, merk ik dat er vaak magura velgremmen op staan. Ik heb geen ervaring met hydraulische remmen. Van wat ik heb gehoord zijn dit zeer degelijke remmen. Ik maak me alleen wat zorgen over onderhoud en hoe makkelijk ze te fixen zijn indien er problemen optreden (vooral in het buitenland dan)

zouden de magura een probleem kunnen zijn? Zijn deze eventueel makkelijk nog te vervangen met degelijke mechanische remmen?

o ja, als er mensen zijn met ervaring met bovenstaand merken, hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie advies
grtz
leen

carine

Een rohloffnaaf is zeker niet nodig. Maar een degelijke versnellingsgroep is wel een must. Vlot schakelen is noodzakelijk als het voortdurend bergop en bergaf gaat. Zelf rijd ik met Shimano (eerst deore, nu LX) en daar ben ik heel tevreden mee. Zorg ook voor goede remmen. Zelf opteer ik niet voor schijfremmen (te ingewikkeld voor onderhoud) . Ik zorg steeds dat er remblokjes van koolstop gemonteerd zijn. Zij gaan langer mee en zijn ook gemakkelijk te vervangen onderweg. Zorg ook voor een degelijk stel banden (vb. marathonbanden van schwalbe plus) . Ze gaan niet langer mee dan een andere band, maar je moet al heel wat doen om daar lek mee te rijden. De trekkingfiets bij uitstek in de prijsklasse tussen jouw twee voorstellen is van het merk santos. Handgemaakt, oerdegelijk en je kan hem zelf samenstellen met de onderdelen die jij wil. (dus zo duur of goedkoop maken als je zelf wil) Als je een jaar wil gaan trekken, zou ik toch daarin investeren.

Groetjes
Carine

Speedycyclist

Je kan ook eens kijken naar volgend model, Gudereit trekkingfiets. Dan zit je qua prijs tussen die 2 in en heb je toch redelijk wat kwaliteits onderdelen.

Zie ook hier: http://www.maesivo.be/trekking/index.php/materiaal/fietsen
Of hier: http://www.gudereit.de/kollektion/trekkingline.html

Grts Ivo