Duurzame lichtgewicht velomobiel

Een velomobiel is in essentie een ligfiets met een koetswerk erom heen. Dat maakt hem in de meeste gevallen niet alleen sneller, maar tegelijk ook zwaarder dan een gewone (lig)fiets; vaak weegt een velomobiel 25 tot 35 kg. Door een fietsframe van gelamineerd hout te ontwikkelen, slaat Mosquito Velomobiles 2 vliegen in één klap. Enerzijds wordt het gewicht drastisch beperkt, anderzijds wordt zo de basis gelegd voor een nóg duurzamer transportmiddel. 

De Mosquito Zero is het eerste prototype van de 2 Franse ontwerpers dat gebruik maakt van het houten frame. Het afneembare koetswerk is eveneens van hout, bedenkt met textiel, zodat de velomobiel het uitzicht van een kleine Zeppelin heeft. Tussen de 2 achterwielen is bagageruimte voorzien. Verder betreft het een 3-wieler met voorwielaandrijving, die bestuurd wordt door middel van een zelf ontworpen en onder open source licentie gepatenteerd stuurmechanisme, waarbij gebruik gemaakt wordt van joysticks, om het zitje en het voorwiel te kantelen ten opzichte van de achterwielen. Dat zou de ligfiets annex velomobiel uitermate stabiel en wendbaar maken bij elke snelheid en op elk terrein. 

De specificaties van het eerste prototype zien er alvast veelbelovend uit: de Mosquito Zero is uitgerust met hydraulische schijfremmen voor- en achteraan en een Rohloff 14-versnellingsnaaf die de transmissie op zich neemt. De velomobiel heeft bovendien een gewicht van amper 20 kg. In de toekomst wordt gestreefd naar 16 kg all-in – niet meer dan een conventionele trekkingfiets.

Momenteel bevindt de Mosquito Zero zich nog in een testfase. Het zou de bedoeling zijn om de fiets nadien via de website als zelfbouwpakket aan te bieden.